tirsdag 22. februar 2011

Trender og oppsummering

Jeg synes Ingeborg Volan ga oss et bra innblikk i hvilke trender som gjelder for sosiale medier i 2011. Det var et veldig interessant foredrag som satte bruken av sosiale medier i perspektiv. Jeg merket meg at en av trendene kommer til å bli økt fokus på personvern , og flere tabloid-aviser har i den siste tida hatt oppslag om Facebook og kjøreregler for hva man bør publisere, og ikke bør publisere.
Også opphavsrettigheter og åndsverkslovgivning vil det bli et sterkere fokus på.

Jeg tenker at vi her på skolen må legge en strategi for hvilke sosiale medier vi skal bruke og hvordan vi skal bruke dem. Bruken av sosiale medier handler om kommunikasjon og hva vil vi oppnå i møte med brukerne? Biblioteket har allerede en blogg, og en Facebook-side for biblioteket blir nok neste skritt ut i verden.

Jeg synes dette kurset har vært krevende og samtidig veldig interessant. Noe kunne jeg fra før, men har nå fått en helt annen kunnskap om sosiale medier. En av trendene er jo også at det er en profesjonalisering av tjenestene, det vil si at å beherske sosiale medier er noe som kreves i forhold til jobb.
Jeg er veldig glad jeg ble med på kurset og er åpen for å lære mer.

Noen favoritter... Å opprette en wiki for skolebibliotekene i Hedmark kunne jeg tenke meg å være med på, å jobbe i google docs er også aktuellt, og å viderutvikle bloggen vår kommer vi helt sikkert til å bruke mer tid på.

1 kommentar:

  1. Gratulerer med vel gjennomført kurs! Det har vært mye jobb, men litt morro også håper jeg. Du har mange gode ideer, og jeg gleder meg til å følge med på hvordan dere kommer til å bruke de sosiale mediene.

    SvarSlett