fredag 18. februar 2011

Mashups

Så nå er det bare å kaste seg rundt og bli ferdig med oppgavene. Hva er Mashups? tenkte jeg og satte i gang med å lese.....



"En Mashup er en nettside eller en webapplikasjon som kombinerer innhold fra to eller flere kilder til en ny tjeneste".


Jeg klikket meg inn på Pode, mashupprosjektet til Deichman og fikk mer dreis på hva en mashup er. Gikk inn på Podes reiseplanlegger og så hvor smart dette er. Et søk på Thailand gir meg en oversikt over lærebøker og språkkurs, reiseskildringer, kart og værinformasjon, mat og matlaging etc.

Jeg begynte å utforske Mashup Dashboard og peilet meg inn på tweetbeat.net en mashup som kombinerer twitter innlegg om populære bøker, filmer og musikk med anmeldelser fra Amazon.

Klikket meg inn på boka "True Grit" av Charles Portis, som er neste filmatisering av Coen brødrene som jeg har tenkt å se i nærmeste framtid.

En mashup for oss kunne være et nettsted som kombinerer innhold fra vår katalog (nye bøker, filmer lydbøker, digibøker osv.), med anmeldelser, både fra profesjonelle kilder og anmeldelser fra elever og lærere, kombinert med informasjon om forfatterne. Mashupen kunne også inneholde informasjon om filmatiserte bøker som er nyttig for elever i forbindelse med fordypningsemne i norsk, koblet opp mot bloggen vår og bibliotekets fremtidige Facebook side.




1 kommentar: