fredag 28. januar 2011

Søk og Sosiale bokmerker

Ny oppgave....

Google er den søkemotoren jeg foretrekker, og nå satte jeg meg bedre inn i Google sin søkehjelp, det var nyttig. Det er så lett å "google" i full fart for å finne opplysninger i en hektisk hverdag på biblioteket, så nå tok jeg meg bedre tid til å sette meg inn i søkehjelpen.

Å "google" seg selv og også arbeidsplassen sin kan jo være lurt en gang i blant og jeg fant ingen overraskelser. Skattelistene kommer høyt opp, og ellers noen treff på oppslag i media eller fra skolens hjemmeside. På Hamar katedralskole er det naturlig nok mange treff.

På min oppdagelsestur for å lære mer om sosiale bokmerker "datt jeg innom" StumbleUpon. Dette var bra! og enkelt å bruke.
Jeg fortsatte med å se filmen "Learning 2.0 and del.icio.us" En grei innføring om nettstedet del.icio.us. Har ikke brukt sosial bokmerking før men kommer til å gjøre det! Jeg leste DinSides guide om tjenesten, og hvor smart dette er. Tilgang til egne favoritter, uavhengig av egen PC , muligheten til å abonnere på tagger osv. Jeg rotet rundt for å finne ut av hvordan nettstedet er bygd opp, klikket på bokmerker og skjønte noe......Skjønner nok mer etter hvert!

Etter en liten pause prøvde jeg meg på del.icio.us igjen og søkte på elefanter, og nå ble det spennende igjen...

1 kommentar:

  1. Har du tenkt på hvordan du kan bruke feks del.icio.us i faglig sammenheng? Felles bokmerker for bibliotekarene? Kanskje også for elevene? Fant du noen andre biblioteker der?

    SvarSlett